» » ПРО ІНКЛЮЗИВНУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ ТА ЛИСЯНСЬКОМУ РАЙОНІ

ПРО ІНКЛЮЗИВНУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ ТА ЛИСЯНСЬКОМУ РАЙОНІ

Yes


Сьогодні в Україні, за прикладом багатьох країн Європи, проводяться зміни у системі спеціальної освіти, впроваджується інклюзивне навчання. Інклюзію в Україні почали запроваджувати ще десять років тому, одразу після ратифікації Конвенції ООН "Про права інвалідів".
Основне завдання — усунути ізоляцію від суспільства більшості осіб з порушеннями мовлення, слуху, зору, інтелекту, поведінки та запровадити реформування, яке б дало можливість дітям з особливими освітніми потребами отримувати освіту за принципами інклюзивного та інтегрованого навчання за місцем їх проживання, отримувати необхідну корекційну допомогу.
Для цього державою передбачено збільшення фінансування освітніх закладів, де навчаються такі діти. Верховна Рада ухвалила законодавчі зміни, якими, зокрема, зобов'язала створювати інклюзивні класи у звичайних школах. Батьки дітей з ООП тепер не повинні шукати винятково спеціальні чи експериментальні заклади. Їм достатньо звернутися до директора звичайної школи із заявою про зарахування дитини.
Yes

В Україні з'явилися інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ), з яких сьогодні починається шлях до інклюзивного навчання. Два роки тому їх ще не існувало. Зараз на Черкащині — 27 ІРЦ. Як правило, вони входять у структуру місцевої освітньої системи як окремі комунальні підприємства. ІРЦ прийшли на зміну психолого-медико-педагогічним комісіям (ПМПК). У Лисянському районі створена Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Лисянської районної ради, яка почала функціонувати з 2 вересня 2019 року.
Основним і першочерговим завданням Центру є забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, охоплення їх освітньою діяльністю відповідно до потреб психофізичного розвитку: проводиться комплексна психолого-педагогічна оцінка дітей дошкільного та шкільного віку. Кількість дітей від 2 до 18 років, які проживають на території району та створених об'єднаних територіальних громад становить близько 4-х тисяч осіб (згідно даних відділу статистики станом на 1 січня 2019 року).
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Лисянської районної ради надає послуги всім освітнім закладам, які є на території району: 10 дитсадків; 23 школи та 1 заклад професійної освіти.
У звичайних закладах освіти є діти з особливими освітніми потребами, з тими чи іншими порушеннями психофізичного розвитку. Фахівці Лисянського ІРЦ (вчитель-логопед, практичний психолог, вчитель-реабілітолог) проводять комплексне психолого-педагогічне вивчення дітей. Підготовляють висновки про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Такий висновок дає законну підставу керівнику закладу дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти для організації інклюзивного навчання. А отже, призначити асистента вчителя, корекційних педагогів визначити індивідуальний підхід до дитини, модифікувати та адаптувати навчальну програму для неї.
Крім комплексної оцінки, фахівці Центру проводять корекційну навчальну роботу, але лише у випадках, коли у закладі освіти, який відвідує дитина, немає відповідних спеціалістів.
Фахівцями ІРЦ надаються послуги: консультації керівникам закладів освіти, педагогічним працівникам, батькам дітей; корекційно-розвиткові заняття дітям з ООП.
Згідно запитів закладів загальної середньої освіти в цьому навчальному році було проведено 12 виїзних методичних нарад з педагогічними працівниками щодо організації роботи команд психолого-педагогічного супроводу та корекційних педагогів, які працюють в інклюзивних класах (8) з дітьми з особливими освітніми потребами (12). Обговорено проблемні питання, які виникають в організації діяльності інклюзивних класів; визначено пріоритетні напрямки роботи; надано методичні рекомендації щодо ведення документації асистента учителя; оцінювання дітей, які навчаються на інклюзивній формі навчання; складання індивідуальної програми розвитку та проведення корекційних занять.
Yes

Пріоритетним завданням Центру на сьогодні є налагодження співпраці та узгодження спільних дій з усіма учасниками освітнього простору, представниками влади та іншими установами і організаціями, яким подальша діяльність буде взаємовигідна і корисна. На сьогодні Лисянський ІРЦ отримує повне сприяння і розуміння від районної ради, районної державної адміністрації, відділів освіти, голів ОТГ, депутатів районної та обласної рад.
Інклюзивно-ресурсний центр не стосується лікування, не ставить і медичних діагнозів. Щоб отримати комплексну консультацію його фахівців — не потрібно мати направлення від лікарів. Достатньо бажання батьків (осіб, що їх заміняють) або порад і рекомендацій вчителів, вихователів.
Деякі батьки ще бояться звертатися за допомогою в ІРЦ, бо вважають, що це поставить їх в незручну ситуацію розголосу про дитину з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної чи загальної освіти. Не дивно: ще й досі рівень грамотності населення та окремих керівників, педагогів, вихователів закладів освіти щодо знань про інклюзію — недостатній. Але наразі ми намагаємося змінити такий підхід. ІРЦ — це інша філософія, взагалі не про діагноз і не про "ярлики", як дехто вважає.
Сьогодні не важливо знати діагноз, він не потрібен. Але потрібно знати і розуміти, які особливі освітні потреби має дитина, як із нею працювати, як і хто їй може допомогти. Ось цим і займається ІРЦ, його педагогічні працівники.
Набути життєвих компетенцій, підготуватися до життя у суспільстві — ось заради чого і впроваджується інклюзія.



Директор
КУ «Інклюзивно ресурсний центр»
Лисянської районної ради Олена УМАНСЬКА


Корисні посилання







Вхід на сайт

    Логін:


    Пароль:




Календар

«    Квітень 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Погода в Лисянці